In a clinical phase-II study 11 patients with refractory ALL were treated with high-dose AraC and mitoxantrone in combination (HAM). Refractoriness was defined as: 1. primary resistance against the BMFT induction protocol: 2. first relapse with non-response to the B-ALL/NHL regimen as salvage treatment; 3. second and subsequent relapses. Therapy consisted of HD-AraC 3 g/m 2 every 12 h by a 3-h infusion on days 1-4 and mitoxantrone 10 mg/ m 2 /d on days 2-6. Seven of the 11 patients achieved a complete remission, I patient was refractory against 2 HAM cycles and 3 patients died during bone marrow aplasia. Toxicity was acceptable, consisting mainly of nausea and vomiting, mucositis and diarrhea. One patient who had completed the prophylactic CNS treatment with intrathecal MTX and cranial irradiation immediately before entering the HAM protocol developed severe signs of cerebral toxicity. These data indicate a significant activity of HAM in refractory ALL and suggest that the combination should be applied at earlier stages of ALL treatment. Im Rahmen einer klinischen Phase-II-Studic wurden 11 Patienten mit refraktärer akuter lymphatischer Leukämie mit Hoch-Dosis Ara-C und Mitoxantron (HAM) behandelt. Refraktärität war definiert durch: 1. primäre Resistenz gegen die Initialbehandlung nach dem BMFT-Protokoll, 2. Resistenz gegen das B-ALL/NHL-Protokoll im ersten Rezidiv; 3. zweite und höhere Rezidive. Die Therapie bestand aus HD Ara-C 3 g/m 2 alle 12 h als 3-h-Infusion Tag 1-4 und Mitoxantron 10 mg/m 2 /Tag an den lagen 2-6. 7 der 11 Patienten erreichten eine komplette Remission. 1 Patient war refraktär gegen 2 HAM-Kurse, und 3 Patienten starben während der Phase der Knochenmarkaplasie. Die Toxizität von HAM war akzeptabel und bestand vor allen Dingen in Übelkeit und Erbrechen, Mukositis und Durchfall. Ein Patient, der unmittelbar vor Behandlung mit HAM die prophylaktische ZNS-Therapie mit inlrathekaicm Methotrexat und Schädel best rah lung abgeschlossen hatte, entwickelte schwere Zeichen einer zerebralen Toxizität. Diese Daten zeigen eine hohe Aktivität von HAM bei refraktärer ALL und legen nahe, die Kombination in früheren Stadien der ALLTherapie einzusetzen. © 1987 S. Karger GmbH, Freiburg.
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Hiddemann, W., Kreutzmann, H., Donhuijsen-Ant, R., Planker, M., Wendt, F. C., & Büchner, T. H. (1987). High-dose cytosine arabinoside and mitoxantrone (Ham) for the treatment of refractory acute lymphoblastic leukemia. Oncology Research and Treatment, 10(1), 11–12. https://doi.org/10.1159/000216359
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