Beneficial effects of soy isoflavones on chronic diseases

22Citations
Citations of this article
41Readers
Mendeley users who have this article in their library.
Get full text

Abstract

During the last decades, scientific evidences have shown that isoflavones may have influence on chronic diseases control, such as cancer, diabetes mellitus, osteoporosis, and cardiovascular diseases. These compounds are widely found in beans, particularly in soybeans (Glycine max). In addition to their anti-estrogen activity, they have biological properties that may have impact on many biochemical and physiological processes. The evidences that isoflavones protect against chronic diseases are based on experimental and epidemiological studies. In humans, epidemiological studies clearly show a higher incidence of some kinds of cancers (for example: breast, prostate and colon) and cardiovascular diseases in western people that are exposed to limited amounts of soy isoflavones, such as daidzein and genistein, on diets. Additional evidences have been verified in several experimental animal models. The isoflavones may prevent bone loss and osteoporosis in post-menopause women. Effects of genistein on insulin release have also been showed. It seems that their mechanisms of action depend on their estrogen agonist-antagonist properties and other biochemical properties such as enzymatic activity inhibition and antioxidant effects.

Cite

CITATION STYLE

APA

Esteves, E. A., & Monteiro, J. B. R. (2001). Beneficial effects of soy isoflavones on chronic diseases. Revista de Nutricao. Revista de Nutricao. https://doi.org/10.1590/s1415-52732001000100007

Register to see more suggestions

Mendeley helps you to discover research relevant for your work.

Already have an account?

Save time finding and organizing research with Mendeley

Sign up for free