Cross-sectional but not longitudinal association between n-3 fatty acid intake and depressive symptoms: Results from the SU.VI.MAX 2 study

29Citations
Citations of this article
51Readers
Mendeley users who have this article in their library.

This article is free to access.

Abstract

Findings regarding the association between n-3 polyunsaturated fatty acid (PUFA) status and depression are conflicting. Thus, the authors studied associations between PUFA intake and depressive symptoms. In 1996, depressive symptoms were assessed in a subsample of participants from the Supplementation with Antioxidant Vitamins and Minerals (SU.VI.MAX) Study using the Center for Epidemiologic Studies Depression Scale (CES-D). In 2007-2009, information on CES-D score, history of depression, and use of antidepressant medication was obtained. Intakes of n-3 PUFAs were estimated from repeated 24-hour dietary records collected during 1994-1996. Subjects with depressive symptoms (cases) were identified using CES-D scores greater than 15 and/or antidepressant use. Logistic regression analyses were used. Cross-sectional (n = 2,744) and longitudinal (n = 1,235) associations between quartiles of PUFA intake and depressive symptoms were estimated. In cross-sectional analyses, quartile of n-3 PUFA intake was associated with lower odds of depressive symptoms (fourth quartile vs. first: odds ratio = 0.74, 95% confidence interval: 0.58, 0.95; P for trend = 0.001). No association between PUFA intake and incidence of depressive symptoms over 13 years was detected. This study provides new insights into the PUFA-depression link. While no association between n-3 PUFA intake and incidence of depressive symptoms was detected, an association was observed in cross-sectional analyses, which may reflect unhealthy dietary patterns among subjects with depressive symptoms. © The Author 2012. Published by Oxford University Press on behalf of the Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health. All rights reserved.

Cite

CITATION STYLE

APA

Kesse-Guyot, E., Touvier, M., Andreeva, V. A., Jeandel, C., Ferry, M., Hercberg, S., & Galan, P. (2012). Cross-sectional but not longitudinal association between n-3 fatty acid intake and depressive symptoms: Results from the SU.VI.MAX 2 study. American Journal of Epidemiology, 175(10), 979–987. https://doi.org/10.1093/aje/kwr472

Register to see more suggestions

Mendeley helps you to discover research relevant for your work.

Already have an account?

Save time finding and organizing research with Mendeley

Sign up for free